- Ensimmäinen ylellinen SUV
Vuonna 1998 esitelty alkuperäinen Lexus RX 300 oli maailman ensimmäinen luksus-SUV. Se loi markkinoille uuden segmentin, jossa jokainen premium-autojen valmistaja kilpailee tänä päivänä. - Maailman ensimmäinen luksushybridiauto
RX 400h mallista tuli vuonna 2005 maailman ensimmäinen luksushybridiauto, kun sen vallankumouksellinen voimalinja yhdisti 3,3-litraisen V6-bensiinimoottorin ja tehokkaan sähkömoottorin. Yhdessä ne tuottivat 273 DIN hp:ta ja pehmeän, kehittyneen ja hiljaisen ajokokemuksen, joka sopi laadukkaalle premium-autolle. - Täyshybridi-V8-voimalinja
Vuonna 2007 esitelty LS 600h oli maailman ensimmäinen täyshybridi, jossa oli V8-moottori. Sen suorituskyky kilpaili perinteisen V12-moottorin kanssa. - Säädettävä ohjauspyörä integroidulla SRS-turvatyynyllä
Vuoden 1989 Lexus LS 400 oli ensimmäinen auto, jossa oli säädettävä ohjauspyörä ja turvatyyny. - Climate Concierge
Lexuksen Climate Concierge on monialueinen ilmastointijärjestelmä, joka säätää automaattisesti matkustamon, istuinten ja ratin lämmitystä ja viilennystä, tarjoten optimaalisen lämpötilan jokaiselle matkustajalle. - Satelliittinavigointi vakiona
Euroopassa esitelty vuoden 1998 LS 400 oli maailman ensimmäinen auto, jossa oli satelliittinavigointi vakiona. - Torque-vectoring-tasauspyörästö RC F -mallissa
RC F oli ensimmäinen edessä olevalla moottorilla ja takavedolla varustettu urheiluauto, jossa oli torque-vectoring-tasauspyörästö. - ClariFi-audioteknologia
Erityisesti Lexus-malleihin suunniteltu viimeisin Mark Levinsonin premium-audiojärjestelmä käyttää ClariFi:tä, maailman ensimmäistä teknologiaa, joka analysoi ja parantaa kompressoituja, digitaalisia musiikinlähteitä. - Takavetoinen luksushybridi
Lexus kehitti maailman ensimmäisen massatuotetun takavetoisen luksushybridiauton, GS 450h:n vuonna 2007. - Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto
Vuonna 2006 esitellyssä Lexus LS 460:ssa oli maailman ensimmäinen kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, jota käytettiin myöhemmin myös muissa takavetoisissa Lexus-malleissa. - Hybridivoimalinjoihin keskittynyt tuotantolaitos
Lexuksen Kokuran tehdas Japanissa on maailman ensimmäinen tuotantolaitos, joka on keskittynyt hybridivoimalinjoihin. Tuotantolinjalla on positiivinen ilmanpainejärjestelmä, joka estää ilmassa leijuvien partikkeleiden pääsyn hybridiosiin. - Etumatkustajan kaksikammioinen turvatyyny
Toisen sukupolven Lexus IS:stä tuli vuonna 2005 maailman ensimmäinen auto, jossa oli etupenkillä matkustavalle kaksikammioinen turvatyyny, joka oli suunniteltu parantamaan kaulan ja hartioiden ympäristön suojausta osumassa. - Tehokas hybridiakkujen kierrätys
Lexus toimi kierrätyksen pioneerina kierrättäessään hybridiakuissa olevaa nikkelimetallia ja se adoptoi ensimmäisenä valmistajana järjestelmän, jolla kerätään neodymiumia ja dysprosiumia, harvinaisia metalleita, joita käytetään hybridiautojen moottoreiden magneeteissa. Yksittäisiä liiketoimintoja on myös perustettu kierrättämään kovametallijätettä volframiksi, jota käytetään kestävien kovametallityökalujen valmistamiseen. - Hybridivoimalinjan vaimennuslevy
Lexus CT 200h:n hybridivoimalinjan sisäänottokanavaan suunniteltiin erityinen huokoisesta materiaalista valmistettu vaimennuslevy. Tuloksena oli hiljaisempaa ajoa nautinollisella moottorin sisäänotolla. - Bambuohjauspyörä
Lexus GS oli enismmäinen auto, jossa oli kestävästi valmistettu bambuohjauspyörä. - Kosketuksella toimiva sauvaohjaus
Lexuksen Remote Touch Interface oli maailman ensimmäinen ohjain, joka käytti liukutyyppistä sauvaohjausmekanismia. Se toimi tietokoneen hiiren tavoin auton multimediajärjestelmän hallinnoinnissa. - Quiet Mark -palkinto CT 200h:lle
CT 200h oli ensimmäinen auto, joka sai arvostetun Quiet Mark –palkinnon Ison-Britannian Noise Abatement Societyltä tunnustuksena osallistumisesta paremman ääniympäristön kehittämiseen. - Matalaheijasteinen tuulilasi
Kolmannen sukupolven LS 430 oli varustettu matalaheijasteisella tuulilasilla. Lasin päällä oleva erityinen suojaus vähensi heijastusta kirkkaassa auringonvalossa, joka oli erityisen hyödyllinen vaaleilla kojelaudoilla varustetuissa autoissa. - Laserhitsaus
Laserhitsaus on teknologia, joka hyödyntää erittäin tarkkaa lasersädettä, jolla luodaan täydellisiä hitsauskohtia paneelien saumakohtiin, saavuttaen parhaan mahdollisen tarkkuuden ja rungon lujuuden. Sitä käytettiin tuotannossa ensimmäisen kerran neljännen sukupolven LS-mallin valmistuksessa vuonna 2007. - Moottoriosien integrointi
2,0-litrainen nelisylinterinen moottori Lexus NX:ssä yhdisti ensimmäisenä maailmassa vesijäähdytetyn sylinterin pään, sisäisellä neljästä-kahteen pakosarjan ja twin-scroll-ahtimen. - Ennennäkemätöntä menestystä J.D.Power and Associatesin tyytyväisyyskyselyissä
Ainutlaatuisen asiakaskokemuksen tarjoamisen tuloksena Lexus on saanut ennennäkemätöntä menestystä asiakastyytyväisyyskyselyissä. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa vuonna 2014 Lexuksesta tuli ensimmäinen automerkki, joka on voittanut WhatCar?/J.D. Powerin tutkimuksen 12 vuotena peräkkäin. Vuonna 2019 Lexus voitti US J.D. Power U.S. Vehicle Dependability tutkimuksen kahdeksantena vuotena peräkkäin. - Ilmavirtausta ohjaavat renkaat
Lexus UX:lle suunniteltu kehittynyt aerodynaaminen paketti pitää sisällään maailman ensimmäiset ilmavirtausta ohjaavat renkaat. Niissä olevat ohjaimet tasaavat ilmavirtaa ja lisäävät pitovoimaa, vaikuttaen jarrutuksen tasaisuuteen, parempaan jarrujen jäähdytykseen ja pienempään turbulenssiin auton sivuilla. - Aktiivinen ohjausavustin
Uusi Lexus LS 500h on varustettu maailman ensimmäisellä aktiivisella ohjausavustimella, joka voi huomata, voiko kolarin välttää automaattisella ohjauksella. Kuljettajan hälyyttämisen ja jarruttamisen lisäksi auto voi kiertää toisen auton tai jalankulkijan välttääkseen onnettomuuden. - Virtuaaliset sivupeilit
Lexus ES on ensimmäinen tuotantoauto, johon on saatavissa virtuaaliset sivupeilit. Tavallisten sivupeilien sijaan auton etuovissa on pienet kamerat, jotka välittävät kuvaa viisituumaisiin näyttöihin. Kamerat ovat suunniteltu toimimaan kaikissa keliolosuhteissa, ja ne laajentavat automaattisesti näkyvyyttä vilkun ollessa päällä. - Ensimmäinen tekoälyn käsikirjoittama mainos
Lexus tuotti vuonna 2018 maailman ensimmäisen mainosfilmin, joka oli tekoälyn käsikirjoittama. Oscar-voittaja Kevin MacDonaldin ohjaama ”Driven by Intuition”, tehtiin uuden ES-mallin Euroopan lanseerauskampanjaa varten. - 60 000 tuntia kestävä dokumentti
“Takumi – 60 000 tunnin tarina käsityöläistaitojen selviytymisestä” (Opens in new window) on dokumentti, joka tarkastelee historiaa ja japanilaisten Takumi-käsityöläisten erityistä omistautumista oppimiselle. Ohjaaja Clay Jeter teki erityisen 60 000 tuntia kestävän leikkauksen, joka vastaa aikaa, joka Takumilta vaaditaan taidon oppimiseen, jotta he voivat saada erityisen artisaanitunnustuksen. - Lexus-leijulauta
Vuonna 2015 Lexus teki maailman ensimmäisen leijulaudan, joka toimi nestemäisillä typpijäähdytteisillä suprajohtimilla ja pysyvillä magneeteilla. Leijulauta tuotettiin Lexuksen Amazing in Motion –kampanjaa varten, ja mestariskeittaaja Ross McGouran liikkui sillä sille erityisesti suunnitellulla radalla Barcelonassa. - Maailman korkeimmalla lämpötehokkuudella varustettu moottori
2,5-litrainen bensiinimoottori, joka esiteltiin uudessa itseltaavassa hybridissä ES 300h:ssa, on varustettu luokkansa korkeimmalla lämpötehokkuudella. - Adaptiivinen BladeScan™-kaukovalojärjestelmä
Uudessa Lexus RX:ssä on maailman ensimmäinen adapitiivinen BladeScan™-kaukovalojärjestelmä, teknologia, joka käyttää pyöriviä peilejä saavuttamaan tarkemman ja leveämmän valaistuksen LED-valoista. - 2 miljoonaa myytyä luksushybridiautoa
Lexus oli maailman ensimmäinen autovalmistaja, joka myi miljoona luksushybridiautoa. Raja saavutettiin huhtikuussa 2016. Nykyään lukema on yli 2 miljoonaa.
Ajankohtaista
30 INNOVAATIOTA LEXUKSELTA
Tavoittelemme jatkuvasti itsemme, prosessiemme, tuotteidemme ja asiakkaidemme kokemuksen kehittämistä. Sitoutumisemme jatkuvaan kehittymiseen on tehnyt meistä innovaattoreita, jotka etsivät jatkuvasti uusia ideoita ja mahdollisuuksia. Tehtävämme onkin tuottanut monia uusia teknologioita. Esittelemme seuraavaksi 30 innovaatiota, jotka Lexus on tuonut autoalalle vuosien varrella.