Lexus palvelee
Internet Explorer 11 -selainta ei tueta. Käytäthän toista selainta saadaksesi parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.
Lexus LS

JOKAPÄIVÄISTÄ ERINOMAISUUTTA SUORITUSKYVYSSÄ

Lexuksen asiakkaat odottavat merkin lippulaivasedanilta erittäin tasaista suorituskykyä nopeiden vauhtien lisäksi myös jokapäiväisessä ajossa. Tämä tavoite mielessään Lexus on tehnyt parannuksia LS 500h:n Multi Stage Hybrid –voimalinjaan nostamalla rimaa jälleen kerran.

Tavoitteena oli kiihtyvyyden tuottaminen paremmalla käsityksellä auton väännöstä, kun kaasua käytetään maltillisesti, jolloin kiihtyvyys on tasaisempaa ja hiljaisempaa ilman tiheää vaihteenvaihtoa tai äkillisiä muutoksia moottorin kierrosluvuissa. Ratkaisuna oli kasvattaa sähkömoottorin tarjoamaa apua laajentamalla hybridijärjestelmän korkeajännitteisen litiumioniakun suorituskykyä.

Lexus tutki useita eri kiihdytysskenaarioita, joita miljoonat kuljettajat ympäri maailmaa ovat kokeneet, ja tätä big dataa analysoimalla selvisi, että 90 % ajasta kuljettajat käyttävät vain noin puolet täydestä kaasusta tuottaen enintään 0,3 G:tä. Tiimi priorisoi vääntömomentin tehokkaampaa hyödyntämistä saavuttaakseen tavoittelemansa laadun pienempien nopeuksien suorituskyvyssä. Kuljettaja huomaa tämä nopeana vastineena, vaikka kaasupoljinta ei painettaisi kovaa, esimerkiksi liikkeelle lähtiessä, kiihdyttäessä ruuhkassa tai ajaessa mutkikkailla teillä. Tehon tuottaminen on nopeaa ja auton nopeuden kasvu vastaa entistä paremmin moottorin kierrosluvun nousua.

Suurjänniteakun käyttöaluetta on laajennettu, mikä vähentää eroa käyttövoimassa ennen vaihteenvaihtoa ja sen jälkeen, jotta kiihdytys tuntuu tasaiselta. Tämä lisää ylimääräiset 170 Nm vääntöä ajettaessa 40 % kaasulla noin 20 km/h vauhdissa. Sähkömoottorin lisääntynyt vaikutus tarkoittaa myös, että 3,5-litrainen V6-bensiinimoottori voi toimia pienemmillä kierroksilla – noin 500 rpm pienemmällä kiihdyttäessä 0-100 km/h 40 % kaasulla.

Tämän ja vaihteenvaihdon ajoituksiin tehtyjen muutosten seurauksena kierrosluvussa ei tapahdu äkillisiä muutoksia kiihdyttäessä ja suorituskyky on hiljaisempaa sekä tasaisempaa, samalla kun se viestii paremmin auton vääntävästä laadusta. Erityisesti urbaani suorituskyky on mukavampaa ja hiljaisempi käynti on havaittavissa, esimerkiksi kun moottori käynnistyy uudelleen sähköajotilan jälkeen.

Muutokset on saavutettu ilman vaikutusta Multi Stage Hybrid –järjestelmän suorituskykyyn: järjestelmän kokonaisteho on pysynyt 359 DIN hv:na / 26 kW:na, auton kiihtyessä 0-100 km/h 5,5 sekunnissa nelivetoisella mallilla. Muutoksilla ei ole myöskään vaikutusta korkeajänniteakun kestävyyteen.