Lexus palvelee
Internet Explorer 11 -selainta ei tueta. Käytäthän toista selainta saadaksesi parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.
AJANKOHTAISTA

ENSIESITTELYSSÄ LBX MORIZO RR CONCEPT

Lexus LBX Morizo RR -konseptimalli nähdään ensimmäistä kertaa julkisuudessa vuoden 2024 Tokyo Auto Salon -tapahtumassa. Se osoittaa Lexuksen uusimman mallin muuntautumiskyvyn tehokkaan taloudellisesta henkilöautosta erittäin suorituskykyiseksi ja kuljettajaa palkitsevan kokemuksen tarjoavaksi autoksi. Samaan aikaan se kuitenkin säilyttää Lexukselle ominaisen, erittäin korkealuokkaisen ajokokemuksen ja tyylikkään muotokielen.

Muutenkin Lexukselle monia uusia lähestymiskulmia tarjoavan LBX-mallin uusimman ulottuvuuden takana on ollut ennen kaikkea Toyota Motor Corporationin hallituksen puheenjohtaja ja ajamisen intohimostaan tunnettu Akio Toyoda – jonka lempinimi kuljettajana on muuten “Morizo”, joka on tunnettu myös innokkuudestaan koeajaa hyvin perusteellisesti kaikki konsernin uudet automallit. 

Konseptimallin konepellin alla lymyilee kolmisylinterinen, 1,6-litrainen moottori. Sen hengitystä avustetaan pakokaasuahtimella ja välijäähdytyksellä. 224 kilowatin (305 hevosvoiman) huipputehon ja 400 newtonmetrin maksimivääntö välitetään elektronisesti ohjatulle nelivetojärjestelmälle uuden, kahdeksanportaisen Direct Shift -automaattivaihteiston kautta. Kaikki avaintekijät, kuten kori, jousitus sekä renkaat on tässä konseptimallissa hiottu viimeistä piirtoa myöten maksimaaliseen suorituskykyyn tähdäten. Myös aerodynamiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota.

Mallia koristaa useampi yksilöllinen yksityiskohta. Morizolle tyypillinen keltainen väri esiintyy niin etusäleikössä, jarrusatuloissa kuin turvavöissäkin. Lopputuloksena onkin täysin vertaansa vailla oleva ajokokemus, joka raa’asta voimasta huolimatta on Lexukselle tyypilliseen tapaan hienostunut ja palkitseva.

Katso video

LBX Morizo RR Concept - Teknisiä tietoja

Pituus (mm)
4 190

Leveys (mm)
1 845 (+20)

Korkeus (mm)
1 535 (-10)

Moottorin tyyppi
Suora kolmisylinterinen, pakokaasuahdin ja välijäähdytin

Suurin teho (hv(kW @ rpm)
305/224 @ 6 500

Suurin vääntömomentti (Nm @ rpm)
400 @ 3 250 – 4 600

Vaihteiston tyyppi
Direct Shift, kahdeksanportainen automaattivaihteisto

Vetotapa
Elektronisesti ohjattu, jatkuva neliveto

Renkaat
235/45R19

Jousitus edessä / takana
MacPherson-joustintuet / Päällekkäiset kolmiotukivarret

Jarrut edessä / takana
Jäähdytetyt levyjarrut