Lexus palvelee
Internet Explorer 11 -selainta ei tueta. Käytäthän toista selainta saadaksesi parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.
AJANKOHTAISTA

GEPARDIN INNOITTAMAA MUOTOILUA

Täyssähköinen RZ erottuu joukosta ainutlaatuisen muotoilunsa ansiosta. Se ilmentää synnynnäistä dynaamisuutta, joka on saanut vaikutteita gepardista ja ”seamless E-motion” -konseptista – sähköistymisen tarjoamasta tasaisesta kiihtyvyydestä. Sen lisäksi, että RZ on muotoilultaan rohkeasti nykyaikainen, se myös viitoittaa, minne Lexus on menossa seuraavaksi.

Edistykselliseen muotoiluun liittyy aina riskinotto. Kaikki SUV-mallien ostajat eivät halua selkeästi erilaista autoa ja joillakin menee aikaa sopeutua uudenlaiseen muotoiluun. Yleinen maku kuitenkin seuraa usein sitä, mihin rajoja rikkovat muotoilijat uskaltavat mennä. Lexuksen ”Next Chapter” -muotoilua ilmentävä RZ osoittaa, millaiseen tulevaisuuteen merkki pyrkii. Tulevaisuuteen, jossa sähköistymisteknologia parantaa auton suorituskykyä, tarjoaa ajonautintoa ja parantaa entisestään hienostuneisuutta ja mukavuutta.

Koska tämä visio vaikuttaa RZ:n ydinfilosofiaan, antaa sen muotoilu viitteitä sekä SUV-mallin tilavasta matkustamosta että sähköauton eloisasta kiihtyvyydestä. Tilavuuteen viittaavat pitkä akseliväli sekä runsas pääntilan määrä, joka näkyy auton siluetin takaosan kärjessä. Sähköauton ominaisuuksia korostavat matala konepelti ja keula, jossa ei ole säleikköä, koska autossa ei ole polttomoottoria mitä pitäisi jäähdyttää.

Vaikka RZ:ssa ei ole Lexuksen tiimalasisäleikköä, tunnistaa mallin kuitenkin välittömästi Lexuksesi, sillä tuo tunnusomainen yksityiskohta löytyy nyt uudesta ”spindle body” -muodosta, joka jatkuu keulasta koko auton kattavaksi kokonaisuudeksi. Muotoa korostetaan käyttämällä keulassa korin väriä alueella, jossa sijaitsisi perinteisesti etusäleikkö sekä mustaa väriä etuvalojen alla sijaitsevilla alueilla. Bi-tone-ulkoväreissä muoto on väriltään musta ja ympärillä olevat alueet korin värisiä.

Tärkeää on myös se fakta, että sähköistyminen tarjoaa energisen ajokokemuksen. Pääinsinööri Takashi Watanabe sai inspiraation RZ:n kehitykseen gepardista, mikä näkyy auton muotoilussa. Sen kori tuo mieleen nopean kissan dynaamisuuden juostessa: kuono alhaalla, häntä korkealla ja takajalat hakemassa pitoa ja työntövoimaa. Tämä näkyy auton profiilissa, jäntevissä kyljissä ja tavassa, jossa takarenkaat näyttävät potkaisevan maata. Korin muoto näyttää puskevan takarenkaita taaksepäin ja etu- ja takapyöränkaaret ovat selvästi lihaksikkaat.

Tämä suorituskyky – ja mikä tärkeintä, tapa, jolla tämä suorituskyky toimii Lexuksen kaltaisella sulavuudella – inspiroi myös RZ:n saumatonta ”E-Motion” -muotoilukonseptia. Ilmavirran hallinta ja aerodynaaminen tehokkuus näkyvät selvästi RZ:n korissa, jonka dynaaminen muoto visualisoi ilmavirtaa. Kykyä leikata puhtaasti ilmaa vahvistavat keulan sulkimet, matkustamon keskilinja ja kapenevat pinnat, tyylikäs oviakselin ilmaisu, joka kulkee vaakasuoraan auton kylkiä pitkin sekä katon spoileri.

DIRECT4:n tarjoama ajosuorituskyky – ja mikä tärkeintä, tapa, jolla se toimii Lexukselle tyypillisellä sulavuudella – inspiroi myös mallin ”seamless E-Motion” -muotoilukonseptia. Ilmavirran hallinta ja aerodynaaminen tehokkuus näkyvät selvästi RZ:n muotoilussa ja yksityiskohdissa, kuten kapenevissa pinnoissa, auton kylkien muodoissa ja spoilerissa.

Auton spoileri koostuu kahdesta erillisestä elementistä, jotka sijaitsevat korin ulkoreunoilla heti C-pilarien takana. Kuten niin monet muutkin ulkomuotoilun yksityiskohdat, tämäkin on täydellinen esimerkki siitä, miten muoto täydentää toiminnallisuutta. Sekä käytännöllisistä että esteettisistä syistä RZ uskaltaa olla erilainen.

Pysy kuulolla

Tilaa RZ-mallin uutiskirje