Lexus palvelee
Internet Explorer 11 -selainta ei tueta. Käytäthän toista selainta saadaksesi parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.
AJANKOHTAISTA

LEXUS JULKISTI MAAILMAN ENSIMMÄISEN TATUOIDUN AUTO

Lexus on julkistanut maailman ensimmäisen tatuoidun auton. Tämän ainutlaatuisen teoksen Lexuksen UX-malliin on suunnitellut ja toteuttanut lontoolainen tatuointiartisti Claudia De Sabe.

Käyttäen puhtaan valkoista autoa “kankaana”, sekä korvaamalla tatuointineulan Dremelin kaiverrustyökalulla, Claudia tuotti suuren teoksen, jossa oli koko kyljen mittainen koikarppikuvio. Koikarppi on tuttu aihe perinteisessä japanilaisessa taiteessa, ja se edustaa hyvää onnea ja periksi antamattomuutta.

Claudia loi monimutkaisen kuvion paljastamalla auton maalipinnan alla olevan metallin ja lisäämällä siihen käsin viisi litraa korkealaatuista automaalia korostaakseen yksityiskohtia. Viimeistelyyn ja 3D-efektin luomiseen hän käytti lehtikultaa. Lopuksi autoon laitettiin suojaava lakkapinta, joka mahdollistaa autolla ajamisen ulkona. Työhön kului kokonaisuudessaan puoli vuotta, ja tatuointivaihe valmistui viiden kahdeksantuntisen päivän jälkeen. Tatuoidulla UX-mallilla ei ole hintalappua, mutta se hinnaksi on arvioitu noin 120 000 puntaa.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Claudia testasi taitojaan metalliin ja hän löysi sekä yhteneväisyyksiä että eroavaisuuksia verrattuna iholle tatuoimiseen “Kun tatuoit ihmistä, sinun tulee miettiä lihaksia ja ihonalaista kudosta. Autossa taas tuli huomioida muotojen muuttumiset.” Claudia sanoi. “Paras asia Lexus UX:n tatuoimisessa, ja miksi se oli ideaali auto tähän projektiin, on sen virtaviivaiset muodot. Kaikki auton kyljistä ikkunoiden muotoon on dynaamista ja kaunista. Se sopi täydellisesti konseptiin” Claudia jatkoi.

Tatuointiprojekti on kunnianosoitus takumi-käsityöläisyydelle, joka on näkyvissä myös jokaisen Lexuksen suunnittelun yksityiskohdissa ja virheettömässä viimeistelyssä. Nuo taidot saavutetaan vuosikymmenien mittaisella harjoittelulla. Lexus on omaksunut perinteisen japanilaisen estetiikan autojen muotoiluun ja tämä näkyy esimerkiksi UX:n kojetaulun koristelussa, joka on saanut innoituksensa washi-paperista, sekä sisä- ja ulkopuolen saumattomasta yhdistymisestä tuulilasin kautta, joka toistaa japanilaisten kotien arkkitehtuurisia engawa-yksityiskohtia.

SUKELLA KULISSIEN TAAKSE