TÄMÄ ON MEIDÄN NÄKEMYKSEMME UUDENLAISESTA HUIPPUMALLISTA, JOKA KUNNIOITTAA CROSSOVEREIDEN KÄYTÄNNÖLLISYYTTÄ LUOPUMATTA SIITÄ SUORITUSKYVYSTÄ JA YLELLISYYDESTÄ JOTA TÄMÄN PÄIVÄN HUIPPUSEDANIT TARJOAVAT.
Kevin Hunter, CALTY Design Researchin johtaja.
Lexus lanseeraa täysin uuden konseptimallinsa Detroitin autonäyttelyssä. Lexus LF-1 Limitless esittelee nyt uudenlaisen luxus-luokan lajin: lippulaiva-crossoverin. Yhdistäessään korkean suorituskyvyn huikeaan ylellisyyteen, Lexus LF-1 Limitless on teknologian, innovaation ja uusimman Lexus-muotoilun näyteikkuna.
Lexus oli luomassa ylellistä crossover-segmenttiä kaksi vuosikymmentä sitten, esitellessään RX 300 -mallin Detroitissa. RX on edelleen yksi luokkansa myydyimmistä malleista, vaikka se on saanut vuosien saatossa jo lähes 50 kilpailijaa segmenttiinsä. Lexus LF-1 Limitless uudistaa tämän luxus-luokan lajin ja esittelee nyt lippulaiva-crossoverin.
LF-1:n innovatiivinen olemus on luotu yrityksen CALTY -muotoilustudiossa Californiassa. Muotokieli pohjautuu yksinkertaiseen mutta eleganttiin molten katana -käsitteeseen. Kuten sula metallikin on materiaalina täynnä mahdollisuuksia ja potentiaalia, on LF-1 Limitless konseptina täynnä lupausta alkavasta työstä ja viimeistellystä lopputuloksesta. Muotoilullisesti siinä yhdistyvät sulan metallin virtaavan yhtenäiset muodot perinteisessä japanilaisessa miekassa esiintyviin hiotun teräviin särmiin.
Kevin Hunter, CALTY Design Researchin johtaja.
Kaiken perustana ovat oikeat mittasuhteet. Lexus LF-1:n korostetut linjat muodostavat atleettiset piirteet, jotka ovat tuttuja ennemmin klassisen kauniista touring-autoista kuin käytännöllisistä farmarimalleista. Ohjaamo istuu syvällä takavetorakenteen päällä, ja aggressiiviset 22-tuuman pyörät mahtuvat juuri ja juuri pulleisiin lokasuojiin. LF-1:n vahva asento kertoo ensivilkaisulla suorituskyvystä. Matala kattolinja ja korotettu ajokorkeus kielivät edelleen siitä, että tämä crossover on paitsi tehty voimakkaaksi, myös käytännölliseksi.
Kuten kaikissa nykyisissä Lexus-malleissa, myös LF-1:ssä tiimalasimainen keulamuoto on keskeinen muotoiluelementti. LF-1:ssä sen merkitys on viety vielä vahvemmaksi, kun tiimalasimaiset yksityiskohdat alkavat auton takaosasta jatkuen kohti keulaa. Jäähdytyssäleikössä on kolmiulotteinen toteutus, jonka väritoteutus on CALTY:n ominta käsialaa. Kromin sijaan keulan muodot tuodaan autoa lähestyttäessä esiin futuristisella led-toteutuksella.
Sivuprofiilia tarkasteltaessa LF-1:llä on selkeästi virtaava linja, joka jatkuu keulasta peräosaan. Kyljen taitos alkaa etulokasuojasta, jatkuen ovien kautta linjakkaasti takalokasuojan päälle. Piirteissä on nähtävissä klassisista muskeliautoista tuttua tiimalasimuotoa.
Takaosassa huomio kiinnittyy suuriin viisteisiin, jotka saattavat näyttää pakoputkien ulostuloilta, mutta ovat itse asiassa takapyöriltä johdetut ilmakanavat. Kaksiosainen takaspoileri mahdollistaa luonnonvalon pääsemisen isosta ikkunasta takaistuimille.
Jokaisen matkustajan ylellinen matkustusmukavuus oli CALTY:n tavoitteena sisustaan liittyen. LF-1 noudattaa japanilasta omotenashi-perinnettä tai tutummin vieraanvaraisuutta tasapuolisesti kaikille sisään astuville. Kuljettajan annetaan keskittyä oleelliseen, joten kaikki häiritsevät analogiset katkaisijat on poistettu ja korvattu liiketunnistimin. Myös kuljettajan edessä olevien näyttöjen määrä on minimoitu. Etumatkustajalla on vielä avarampi ja yhtenäisempi näkymä eteenpäin. Takamatkustajilla on samanlaiset istuimet kuin edessä, avarilla jalkatiloilla. Heillä on omat näyttöruudut, joilla ohjataan esimerkiksi ilmanvaihdon ja mukavuusvarusteiden säätöjä.
Sisustan viimeistelyä täydentävät metalliset yksityiskohdat, joissa nähdään ulkovärityksestä tuttuja ruusukullan ja kuparin sävyjä – kuitenkin mattapintaisina lämpimämmän tunnelman aikaansaamiseksi. Varsinaisena verhoilumateriaalina käytetään kaakaon ruskeaa ja sifongin vaaleaa nahkaa.
Myös valaistuksella on osansa sisätilojen ilmeessä ja tunnelmassa. Käynnistyspainikkeen painaminen aktivoi näyttävästi orkestroidun sisätilojen valaistuksen, jonka sävy vaihtuu valitun ajotilan mukaisesti. Ovipaneeleissa käytetään epäsuoraa, moniväristä led-valaistusta joka täydentää kohdennetumpaa matkustamon yläosan valaistusta.
Teknologia nostaa osaltaan LF-1:n ylellistä tunnelmaa, lisäten kuljettajalle tarjottavia ajovaihtoehtoja. LF-1:ssä on mahdollista valita ns. Chauffeur -tila, jolloin auto ohjautuu, jarruttaa, kiihdyttää ja käyttää esimerkiksi suuntavilkkuja itsenäisesti.
Ajamisen helpottamiseksi kaikki voimalinjaan liittyvät säätimet ja ajotilailmaisimet ovat ohjauspyörässä, jotta kuljettaja voi keskittyä ajoradan tarkkailuun. Tuloksena on tasainen, huoleton ja turvallinen ajaminen.
Konseptissa on myös 4D-navigointijärjestelmä, jossa aika on liitetty uudeksi dimensioksi. Järjestelmä toimii kyydissäolijoiden avustajana, ennakoiden heidän toiveensa ja tarpeensa ottamalla huomioon matkan edistymisen, liikenteen ja tieolosuhteiden mahdolliset muutokset. Se ehdottaa sopivia tankkaus- ja lepotaukoja, suosittelee ravintoloita ja tekee jopa hotellivarauksia. Navigoinnin tiedot näkyvät kojetaulun ja takaistuinnäyttöjen lisäksi haluttaessa myös langattomasti matkustajien älypuhelimissa ja tableteissa.
Navigointia sekä mukavuus- ja viihdejärjestelmiä ohjataan kojetaulun ja takamatkustajien kosketusnäytöiltä. Ne tunnistavat tietojen syötön helpottamiseksi sormikirjoitusta.
Konseptin rajoittamattomat potentiaalit ja mahdollisuudet vastaavat asiakkaiden vaihtelevien elämäntyylien vaatimuksiin. Myös erilaisten voimanlähteiden hyödyntämiselle ei ole asetettu rajoitteita. LF-1 -konsepti voisi olla polttokenno-, hybridi-, Plug-in-, bensiini- tai jopa täyssähköauto. Kymmenen vuoden sisällä jokaisesta ympäri maailman tarjolla olevasta Lexus-mallista on olemassa sähköistetty vaihtoehto.